Görücü Usulü Evlilik Nedir? 2

Görücü usulü ile alakalı yazı dizimin ilk kısmını şuradan okuyabilirsiniz. 

İkinci kısım yani günümüzdeki görücü “usulüne” gelirsek;

Artık usuller değişti. Ya da şöyle söyleyeyim; okumuş ve İslami evlilik yapmak isteyen belirli bir kesimin… Ayyy bunu genelleyemeyeceğim çünkü okumuş muhafazakâr kesimin de kendi arasında görücü usulü evlilikten anladıkları başka başka şekiller var.

O yüzden genelleme yapmadan kendi kültür çevremizdeki işleyişi anlatayım.

Bizim görücü usulü anlayışımız şöyledir;

Bir cengâver der ki, falancanın kızı var, ne dersiniz?

Es vereyim; aracı kişiyi bilerek cengâver diye nitelendirdim zira bu gibi işlerde aracı gerçekten çok "arada" kalır, iki tarafı kırmadan dökmeden işi usulünce yapabilmek adına bir cengâver gibi savaştığı gibi zaten aracı olmayı göze almak da başlı başına bir cengâverliktir. Çünkü elçiye zeval olmaz darb-ı meseli (atasözü) iş evlendirme mevzusu olunca pek ciddiye alınmaz ve aracı kişi çoğu zaman incinir ve yıpranır. 

Bu esnada kızımızın sosyal medyadan fotoğrafı bulunabilirse çok iyi olur, maça bir sıfır önde başlanır. Ama benim gibi nemrutsanız ve hiçbir hesabınızda fotoğraf bulundurmuyorsanız karşı taraf gol yemiş olur ve bu çok eğlencelidir. Yani ben bunu seviyorum. 

Yazar gerçekten bunu seviyor muydu yoksa;
İhtimal 1: Çok çirkindi, olası taliplerinin önünü kesmek istemiyordu.
İhtimal 2: Yazar kendini setredip gizlemeyi seviyor, yabancı erkeklerin, ulaşabilen herkesin kendisine bakması fikrinden rahatsız oluyor, dini tercihleri ise muahafazakar bir genç kızın kendisi sakınması gerektiğini düşünüyordu.
İhtimal 3: Kesin çok çirkindi. 



Ailesinin ve kızın genel özellikleri akıllarına yattıysa erkek tarafı aracıyla haber yollar, gidelim kızı ve ailesini görelim isterler.
Bu teklif üzere kızın ailesi de bahsi geçen aile ve oğulları hakkında tahkikat yapar ve uygun görürlerse bu talebi kabul ederler. Eğer uygun görmezlerse evimize bile zahmet etmeyin diye kibarca geri çevirirler.  

Burada da es vereyim; bizde aa bu evin kızı varmış diye yolgeçen hanıymışçasına görücü gelmez, kabul etmeyiz. Ha görücü olduğunu asla belli etmeden misafirliğe gelenler konusunda ailem bir yaptırım :) uygulayamıyor. Birde zaten kararımız olumsuz olduğu halde olsun, biz yine de bir gelelim diye ısrar edenler var ki, aracı da kıramayacağımız biriyse mecburen onları da buyur ederiz. Hatta şurada size böyle sinir bozucu bir durumların birinden bahsetmiştim.

Bu gibi durumlarda hem karşı tarafı rencide etmemek adına hem de hemen hemen aynı çevrenin insanı olmak ve tekrar görüşülme, karşılaşılma imkânı çok olduğu için kıza söylememek tercih edilir. Bence çok erdemli bir davranıştır. 

Çünkü yanlışlıkla duyduğun görücü vakıalarının ertesinde mevzu bahis kişi evlenebilir, hatta en yakın arkadaşınla bile evlenebilir ve rahatsız edici durumlar oluşur. En iyisi bilmemektir. –yaşanmıştır-

İkinci aşamaya geçildiyse; yani erkek tarafına onay verildiyse eve buyur edilir. Ama bu esnada aile oğullarını getirmez. Pasta ile gelinen bu aşamanın amacı kayınvalide adayının kızı görmesi ve ailelerin daha yakından tanışmasıdır.

Bu aşamadan sonra aileler birbirini beğendiyse tahkikat genişletilir ve erkek tarafı da görücü usulünün “görme” kısmını talep etmek adına kızın ailesi ile telefonlaşır. Bu telefon trafiğini aracı olan kişi de yürütebilir.

Aman Allah’ım! Bu prosedürler yaşarken normaldi de şimdi yazarken şöyle bir baktım da mecliste görüşülen yeni anayasa tasarısı kadar çetin bir süreçmiş. İyi ki erkek değilim. Hahah!

Neyse efendim; eğer kızın ailesi erkek tarafını ve oğulları hakkındaki tahkikatın sonucunu beğendiyse görücü usulü randevu için gün, saat ve yer ayarlanır. 

Yakanıza karanfil takarak gidersiniz.

Yok canım, o süreçte fotoğraf falan istenir ya da olay mahallinde iki tarafı da tanıyan biri olur, stres yapmayın, karanfile gerek yok. :)

Sonra işte o sıkıcı konuşma faslı, eğer etkileşim olursa telefon alınıp verilme, sonrasında birkaç defa daha görüşülüp yüz yüze konuşma, gibi kişiden kişiye farklılık gösteren bir süreç başlar. Birkaç ay da sürebilen bu süreç ailelerin bilgisi dâhilinde devam eder. Sonu olumlu ya da olumsuz sonuçlanabilir.

Kimi zaman, lan bu muymuş herkesin öve öve göklere çıkardığı diye içinizden geçirirsiniz,

Kimi zaman adam şahane her şey tamam ama ben neden elenktirik alamadım diye asla cevabını bulamadığınız sorularla baş başa kalabilirsiniz. Tabi bu problemin bir de mahalleli teyze bu sefer neyini beğenmedin gül gibi oğlanın diye baskı yapacak stresi vardır ki karın ağrısı bile yapar.

Sonraki süreci soruyorsanız ben henüz o level'a atlayamadım lakin duyup bildiklerim sonraki süreçte söz falan yapıyorlar. :P

Sözün kısası bizim için görücü usulünün aslını ailelerin onayı oluşturur. 

Bugün bir görücü usulü sürecinde yaşananlardan bahsettim. 

Bir sonraki yazılarımda görücü usulünün dini boyutu, günümüzdeki diğer görücü usulleri, insanların görücü usulü deyince anladıkları gibi birçok konudan bahsedeceğim.

Bir önceki yazımda sizin görücü usulü anılarınız varsa e-mail adresime yollar mısınız, yayınlayalım demiştim.
Çok güzel mailler geldi, çok teşekkür ediyorum. Henüz yollamadıysanız sizin anılarınızı da okumak ve burada paylaşmak isterim. Adres: nabrutvebiz@gmail.com

Yorum Gönder

32 Yorumlar

  1. 19 yaşındayım ama bu konularda hiç bilgimin olmadığını farkettim. Zaten beni görmeye gelen kimse de olmadı.
    Abla görücü usulüyle ilgi yazılarını okurken eğlendim güldüm sağolasın ama şimdi derin düşünceler içerisindeyim. Bir görücüm bile yok diye ağlayayım o zaman. :(
    Neyse ben de kariyerime odaklanayım. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 19 yaşında okuyan birine görücü gelmesin daha zaten. boşver kariyer forever :D

      Sil
  2. Ya resim filan ekleyin belki aşık filan oluruz :D
    Annemin beğendiklerini beğenmem, ama halamın beğendiklerine olur derim. Böyle enteresan bir huyum var.
    %50 biri, %50 diğeri büyüttü ama halamın tasdiklediğinde kesin birşeyler vardır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir de o geyik var değil mi:)
      Allah gönlüne göre versin sonuç olarak kim beğenirse beğensin son söz büyük ve zor karar sana ait

      Sil
  3. Müthiş olmuş yazı müthiş ayrıca seçtiğin görsele bayıldım :))))))

    YanıtlaSil
  4. Tam yerinde anlatmışsın bu konuyu bizim ailede cok muhafazakar oldugu için banada cok görücü geliyo aynen anlattığın gibi oluyor sen nasılsan senin karşınada öyle biri gelir diyorlar bu konuyla ilgili unutamadığım bir anım var gecenlerde yine böyle güzel neseli birgündü aracıyla beraber kayınvalide olmaya aday olan hanımefendi evimizin salonuna teşrif ettiler her neyse ben kahve yapıyım dedim kahveleri getirdim bayada köpüklüydü hani kayınvalide adayı ne dese beğenirsin makinede mi yaptın sen bu kahveyi dedi ben şok yani bende hemen hayır bakır cezvede yaptım dedim kadın inanmadı babaannemde git cezveyi getir kızım dedi kadın gerek yok desede ben getirdim o zaman anlamıştır herhalde aracı da kötü oldu yani şimdi o araci ne yapsın demi sonucsa olumsuz her zaman kı gibi nabrutcumm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay çok ayıpladım şimdi okurken, umarım başıma gelmez :D kahve tuttuğun için aslında sen hatalısın :D Çay yapacaksın. kahve sadece Allahın emri ile kısmına gelirsen :DD

      Sil
    2. Konyada ya sütlü kahve yada kahve oluyo ondan dolayı el mecbur

      Sil
  5. Yine tatlıı bir yazı yine gece yine gülümseyen ben :)) Henüz yaşamadım ama etrafımda çokca yaşandığı için hemfikirim :)
    ''Kimi zaman lan bu muymuş herkesin öve öve göklere çıkardığı diye içinizden geçirirsiniz..'' Çok güldüm çünkü cağnım temiz kalpli anneme göre hepsi boylu poslu,sarışın!!(alakası yok) kaçırılmıcak bir aday en sonda falancanın düğününde/derneğinde görmüş. Ben de iyikki kızmışım bee dedim, uzaktan bakınca da ne çirkin görünüyomuş öyle :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yine çok güzel bir yorum ^^
      benim babam tam tersi. efsanevi repliği şöyledir ben oğlanı gördüm fiziği bizim kıza uygun değil :D bende bu övgüleri düzen genelde ya kayınvalide adayı ya aracı oluyor :D
      ah evet işin bir de düğün dernek de görme kısmı var ben onu unuttum yazarken aklımdaydı halbuki :)

      Sil
  6. Üniversiteyi bitirmemle başlayan gorusme talepleri vardı birkaçını daha hiç bisey yokken geri çevirdim simdilik evlenmeyeceğim diye ama böyle olmaz dediler ve bana bir gorusmeyi kabul ettirdiler daha önce sevgilim olmadığı için fark ettim ki aslında bir erkekle böyle bir konuda ne konuşulur hiç birşey bilmiyormuşum gorustuk sonuç olumsuz oldu ama ben buna tecrübe gözüyle bakmaya başladım konuştuğum herkes direk geri çevirmenin yanlış olduğunu söylüyor haklılar belki de hepsi bir tecrübe olabilir.. Şimdide sizin böyle bir konuyu ele almanız ilgimi çekti gerçekten bu süreçte hic birsey bilmeyen ben icin çok yardımı olacağını dusunuyorum serinin devamını merakla bekliyorum ... �� gorusme sırasında tarafların birbirine neler sorması gerektiğine dair bilgilerde paylasirsaniz sevinirim ��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tecrübe olsun diye herkesle görüşmemeni tavsiye ederim, adın çıkabilir, yaşadığım ve dinlediğim şeylere dayanarak söylüyorum ki erkekler reddedilmeye karşı birazcık (!) hassas oldukları için arkandan olmayan şeyler çıkarabilirler, senin hakkında olmayan bir profil oluşturabilirler gibi gibi... nacizane uyarayım.
      Diğer konuyu ise biraz mizahi dille yazacağım ama yine de işine yarar umarım. ^^

      Sil
  7. görsel çok iyi :D bide bu görücü usulu evliliğe kendini adamış keşif timi için çalışan bordo şallı teyzelerimiz var ki evlilik çağı gelmiş kızların korkulu rüyası sistematik şekilde çalışarak(efenim burada bu teyzeler yorulmuş masum yaşlı teyze kılığına girerek ev ev dolaşıp bir bardak su rica etmek suretiyle evde kız var mı öğrenerek kızın şeceresini çıkarır ya da sokakta görüp beğendiği kızı takip ederek ikamet ettiği yeri bulup sherlock holmese taş çıkaracak bir performansla kız hakkında bilgi toplar) oğullarını evlendirmek isteyen ailelere detaylı bir rapor sunarlar bu raporda kız öğrenci mi mezun mu okudu ise mesleği ne çalışıyor mu çalışmak istiyor mu öğrenim kredisi borcu var mı yemek yapabiliyor mu titiz mi ve benzeri soruların yanıtları vardır sonuç olarak bordo şallı bir teyze sizi gözüne kestirdi ise kınanızda yüksek yüksek tepelere söylemeden peşinizi bırakmaz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel yazmışsın. doğru tespitler. heleki kredi borcu var mı kısmında koptum. gerçek mi? böyle bir şey var mı? çevremde ne gördüm ne duydum ne başıma geldi :D

      Sil
    2. abartmış olsam da maalesef bulunduğum şehirde bununla ilgili bir çok şey duydum ve şahit oldum ben öğretmenim mebden araştırma yaparak okuldaki bekar öğretmenlere bakmaya gelenler var:D

      Sil
  8. evet bu konu işte tam benlik.. ama şu zamanda teknolojinin gözünü seviyim anında bütün bilgilerine ulaşıyorsun eskiden oyle değildi.
    Birde evlilik konusunda hiç bir zaman büyük konuşmayacaksın. Benim yengem bizi hep bu yonde uyarırdı. Kendisi amcamı ilk gördüğünde bu oğlanla kim evlenecek ki cok merak ediyorum demiş. aradan zaman geçip bir düğünde gördüğünde de bu oğlan kim acep Allah beni ona yazsa demiş. Şuan 29 yıllık evliler. Ustelik amcamda yengemi cam silerken görüyor ve ben o kızı istiyorum diye görücü yolluyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bak benim ulaşamazsın bence bu tamamen kişisel bir tercih.
      böyle o kadar çok hikaye dinledim ki, önce beğenmiyor ama sonra kaderin tecelli vakti gelince...
      çok ilginç ve hayret verici bir süreç

      Sil
  9. okuduğum blogerler tek seni merak ediyorum valla nebrutcum. (ben den bir yaş buyuk olduğun için böyle hitap edebilirim heralde ). valla çok merak ediyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tabi istediğin gibi hitap edebilirsin nasıl rahat edersen.
      kader kısmet belki bir gün yollarımız kesişir.

      Sil
  10. Nabrutcum, benim hem halihazırda okulum devam ettiği için hemde gelen tüm atakları ailecek artık profesyonel şekilde bertaraf edebildiğimiz için henüz böyle ritüellerle karşılaşmadım ama okuduğum kadarıyla oldukça zorlu bi süreç gibi görünüyor gözümü korkuttun:)
    Ama seri muhteşem olmuş ellerine sağlık devamını da merakla bekliyorum olacağım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet en güzel günlerini yaşıyorsun keyfini çıkar sonra başın çok ağrıyacak :D

      Sil
    2. Bazen diyorum ki keşke eski yıllarda yaşasak amcanlara tanımadan hayran kaldım

      Sil
    3. Bazen diyorum ki keşke eski yıllarda yaşasak amcanlara tanımadan hayran kaldım

      Sil
  11. Çok beğenerek okuyorum. 22 yaşındayım ama hali hazırda öğrenci olduğum için hiç bu süreçleri yaşamadım :)
    Birde maille gelen hikayelerden de paylaşırsan sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaşamadın ama yaşayacaksın tecrübe ediniyorsun böylec :D
      tabii birini yaynladım bile ^^

      Sil
  12. Çok guzel tespitler. Ben de görücü usulü taraftarıyım. Ben biraz iri yapılı olduğum için 13 yaşından beri hep görücü gelir. Şu an yirmibir yaşındayım. Yolda durdurup oğlum uzun boylu kızınız tam uygun diyeni mi dersin eve kadar takip eden mi dersin. Iki ilginç hikayem var kısacık biri beş yıl kadar önce başıma geldi. Biz ev taşıma telasindayiz .
    Biz yeni ev sahibini beklerken kapı caldi beş altı tane tessetturlu kadın geldi biz hala ev sahibi sanıyoruz tabii. Ben mutfağa geçtim kahve pisirmeye.. Biraz annemle konuştular kadınlar kızınız için geldik oğlumuz kizinizi beğenmiş deyince hepimiz şok olduk. Annem hangisi dedi (benim bir büyük ablam da var bu arada) uzun olan dediler. Ben daha kahveyi pisirmedigim için ben bunlara kahve falan pisirmem deyip oturdum mutfakta bir köşeye☺ bir süre adamın dükkanının olduğu sokaktan gecmedim.. Birkaç ay önce de kuratayim bir teyze geldi evimizin yerini sorunca öncekilerden tecrübe kazandığım için görücü falansa gelmeyin evlilik düşünmüyorum dedim. Illa sizi tanıştırayım tesadüfen karşılaşmış gibi falan dedi ben şoktayim arkadaşlar filme krizine girmiş kadınla kurduğumuz diyalogdan dolayı daha sonra kadına karşı biraz ses tonum yükselmiş çok ısrar edince farkında değildim. Sonuç olarak benim dediğim oldu teyze çekip gitti :) bir daha kursa bile uğramadı.. Kusura bakmayın biraz uzun oldu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne kadar ilginç insanlar var :D yolda gördüğü kızı oğluna alacak kadar cesaretliler :) lakin biz onnlar kadar ceraetli değiliz değil mi :D
      uzun değil keyifle okudum teşekkür ediyorum bu güzel yorum için.

      Sil
  13. Bir de benim gibi yaşın gelmiş arkadaşların evleniyorsa isteyen yoksa aile tarafından( daha çok anneannem )bir baskı oluşuyor ki kilo veriyorum (Baya kiloluyum)diye geçiştiriyorum ama insanlar ailem ne zaman evlenicek gözüyle bakıyor.Benim başıma gelmedi yukarıda yazılanlar ama muhtemelen kilo biraz daha verirsem başlayacak.Güzel yazın için ellerine sağlık;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir abla olarak sana şunu söylemek isterim. bu işlerin ne kilo ile ne güzellik ile ne başka bir şeyle alakası yok.
      Nasipten öte yol da yok. benim ne kilolu ne çirkin arkadaşlarım vardı. evlendiler. bu işler nikah vakitne bakar. senin de vaktin gelince gönlüne göre biri ile seni her halinde beğenecek biri ile evlenceksin. Kilo sağlığın için elbet vermelisin ama kendini bununla kısır bir döngü içine alma sakın.

      Sil
    2. Aslında kilo vermeye dış baskılar sebebiyle başladım.Fakat verdikçe kendime güvenim geldi.Kendimi sevesim geldi ve kendim için devam ediyorum.Evet nasipten ötesi yok ama gel de bunu etrafta pusu kurmuş teyzelere akrabalar hanımlara anlat.Bu arada her zaman ki gibi haklısın ben dış baskı sebebiyle hep bunu unutuyorum nasibinde varsa gelir Yemen'den nasibinde yoksa ne gelir elden sözünü hatırlattı bu tavsiyen.Teşekkür ederim abla tavsiyesi için.sağlıcakla kal ;)

      Sil